Bezpieczeństwo użytkowania wózków widłowych
Pomimo
niewielkich wymiarów podnosi kilka ton ładunku na wiele metrów
wysokości, choć sam waży niewiele mniej. Nie jeździ zbyt szybko, ale z
łatwością, precyzyjnie manewruje z dokładnością co do centymetra.
Naciski jednostkowe największych z nich przekraczają wartości osiągane
przez zestawy ciągników siodłowych, a wysoko położony środek ciężkości
nie wpływa korzystnie na zachowanie stateczności ruchu.
Mowa o
wózku widłowym - narzędziu powszechnie spotykanym w większości firm, do
którego obsługi podchodzi się często lekceważąc maszynę i prawidłowe
zasady jej użytkowania. Mimo ustawowego obowiązku rejestracji tych
urządzeń w Urzędzie Dozoru Technicznego, wiele wózków pozostaje w tzw.
szarej strefie i nie podlega żadnym przeglądom ani konserwacji pod kątem
bezpieczeństwa pracy. Brawura użytkowania i zły stan techniczny sprzętu
to dwie najczęstsze przyczyny wypadków z udziałem wózków widłowych -
zdarzeń nierzadko śmiertelnych. Mając świadomość, jak groźne mogą być
takie wypadki, Unicarriers - Nissan Forklift stawia bezpieczeństwo operatora i osób
postronnych na pierwszym miejscu – już na etapie konstrukcyjnym,
rozwijając prace zarówno nad elementami, które mają zapobiec ewentualnym
wypadkom, jaki i nad elementami, które ograniczą skutki niebezpiecznych
zdarzeń w chwili ich wystąpienia. Należy uzmysłowić sobie, że wypadek z
udziałem wózka widłowego to nie tylko - w najlepszym przypadku -
uszkodzenia samego sprzętu czy towaru. Nieobecność w pracy operatora,
wielotygodniowe leczenie, wyłączenie wózka z ruchu czy nawet utrata
zaufania kontrahentów są wartościami trudnymi do oszacowania, ale
wymiernymi. Unicarriers - Nissan Forklift, w przeciwieństwie do dopiero wschodzących
firm w branży wózkowej, może pochwalić się kilkudziesięcioletnim
doświadczeniem w projektowaniu niezawodnych wózków, których konstrukcja
jest stale ulepszana.
Solidna konstrukcja ramy wózka, wykonana z
wysokogatunkowej stali, zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale także
wyjątkową sztywność, tak wskazaną chociażby w przypadku konstrukcji
masztu. Daje to operatorowi poczucie solidności wykonania już podczas
pierwszego kontaktu z maszyną, zwiększając zaufanie wobec sprzętu.
Projekt kabiny oraz daszek ochronny zostały przemyślane tak, aby nie
ograniczały widoczności niezbędnej w nowoczesnym, gęsto zabudowanym
magazynie.
Wózki Unicarriers - Nissan Forklift - konserwowane w prawidłowy
sposób i we właściwym czasie - zapewniają bezpieczeństwo ich
użytkownikom. Konstrukcja masztu, a w nim poprzeczki oraz specjalne
zawory w siłownikach, są zaprojektowane tak, aby zabezpieczyć operatora
oraz osoby postronne przed urazami spowodowanymi nagłym pęknięciem
łańcuchów lub przewodów hydraulicznych (pęknięciami wynikającymi głównie
z braku konserwacji).
Na straży bezpieczeństwa operatora stoi
również elektronika. Skorelowane ze sobą – za pomocą magistrali
komunikacyjnej CAN – układy elektroniki pokładowej wózka ułatwiają
codzienną pracę, ale w przypadku wystąpienia usterki zagrażającej
bezpieczeństwu powodują ograniczenie lub wyłączenie niektórych funkcji
wózka, a komunikat o przyczynie jest wyświetlany na desce rozdzielczej.
Cechy te, pozornie tak mało spektakularne, a tym samym niepopularne w
dzisiejszych czasach, nie zawsze są dostrzegane. Użytkownicy, którzy
zaufali marce Unicarriers - Nissan Forklift utwierdzają się w swym wyborze każdego
dnia, tym bardziej, że rozwiązania japońskiego koncernu są całkowicie
bezobsługowe i znajdują się na wyposażeniu seryjnym każdego z wózków.
Innym przykładem może być bardzo prosty, ale niezwykle skuteczny,
bezobsługowy mechaniczny ogranicznik przechyłów nadwozia zamontowany nad
tylną belką, który pomaga zachować stateczność ruchu podczas skrętu.
Pochlebne opinie na temat tego rozwiązania są podkreślane przez każdego z
operatorów.
Standardowe wyposażenie wózków Unicarriers - Nissan Forklift
wpływające na bezpieczeństwo - zgodnie z programem rozwoju produktów,
gdzie bezpieczeństwo i ekologię postawiono w centrum prac nad
produktami, jest bardzo rozbudowane, począwszy od oczywistego, pełnego
oświetlenia roboczego, licznych uchwytów, poręczy, przez zastosowanie
specjalnych materiałów antypoślizgowych gwarantujących operatorowi pewne
oparcie, po w pełni regulowany i amortyzowany fotel z czujnikiem
obecności użytkownika oraz niezapięcia pasa. Fotel ma dodatkowo wysokie
ścianki boczne zapobiegające ryzyku wysunięcia się operatora podczas
gwałtownego skrętu. Dopełnieniem całości jest intuicyjne i ergonomiczne
rozmieszczenie elementów sterowania w amortyzowanej kabinie powodujące,
że każdy operator odnajdzie się w niej bez problemu, długotrwała praca
zaś nie będzie męcząca. Jak mocno rośnie ryzyko wypadku zmęczonego
operatora, nikogo nie trzeba przekonywać. Mimo intuicyjnej obsługi,
wózek - jako niezwykle przydatne narzędzie - nie może być jednak
obsługiwany przez każdego, dlatego Unicarriers - Nissan Forklift fabrycznie
zabezpiecza swoje produkty przed uruchomieniem przez osoby postronne.
System indywidualnych pin-kodów, oprócz dodatkowego zabezpieczenia,
pozwala prowadzić m.in. rejestr parametrów pracy dla każdego z
operatorów. Blokada funkcji hydrauliki masztu oraz blokada jazdy w
przypadku nie wykrycia operatora na fotelu, sygnalizacja niezaciągnięcia
hamulca postojowego, łatwo dostępny wyłącznik awaryjny – to dla Unicarriers - Nissan
Forklift oczywiste wyposażenie, które musi się znaleźć standardowo w
każdej jednostce, podobnie jak układ dwóch potencjometrów o zmiennym
sygnale w elektronicznym pedale przyśpieszenia czy sposób sterowania
manetką jazdy, uniemożliwiający niekontrolowany, samoistny ruch wózka w
przypadku awarii podzespołu.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo
pracy, Unicarriers - Nissan Forklift nie rozróżnia aspektów mniej lub bardziej
zaawansowanych technologicznie, droższych lub tańszych. Jeśli
konstrukcja choć w niewielkim stopniu pomaga zmniejszać ryzyko wypadku –
należy ją zastosować. To jest właśnie to, co wyróżnia firmę na tle
konkurencji, stawiając ją w ścisłej czołówce liderów na świecie.
Krzysztof Stryjek - Kierownik serwisu Polsad Wyłączny Importer Unicarriers - Nissan Forklift